Michiel Heijmans: Te veel inspiratie? Onmogelijk.

0
Michiel Heijmans
©Michiel Heijmans

Michiel Heijmans schreef het boek De Straatfotobijbel voor Photofacts Publishing. Hij is behind-the-scenes- (BTS-) en bedrijfsfotograaf en geeft workshops straatfotografie. Hij schrijft elke maand een column in Focus. Volg hem op Instagram: michielheijmans

Op YouTube worden fotografietrends vaak pijnlijk duidelijk. Opeens praten alle fotografen die je volgt over hetzelfde. Dat kan een nieuwe lens zijn, of nieuwe prijsbepalingen. Geen idee of het seizoensgebonden is, maar de afgelopen weken hadden opeens verrassend veel straatfotografen het over een ‘photographic rut’. Die Engelse photographic rut zou je vrij kunnen vertalen naar een creatieve dip voor fotografen. Die twijfel, dat je even niet meer weet waarom je fotografeert, is volgens mij bij alle soorten fotografen bekend. In alle eerlijkheid: ik heb hem nog niet ervaren. Ik ben wel benieuwd hoe dat voelt.

Na twintig jaar achter een computer voelt fotografie voor mij juist bevrijdend. Verfrissend. Mijn inspiratie haal ik uit verschillende dingen. En ik denk dat ik elke dag wel iets bedenk, iemand ontmoet of iets doe wat me aan het denken zet, dat me met enthousiasme laat nadenken over wat er na de volgende bocht in mijn fotografieroadtrip komt.

Mijn inspiratie haal ik bijvoorbeeld uit boeken. Schoonheid in de foto’s van Vincent Peters, het licht in de schilderijen van Edward Hopper, het verhalende van Sean Tucker (een luisterboek). Ik vind het heerlijk om te bladeren door honderden foto’s en in twee of drie daarvan iets te zien wat ik wil namaken, of wat ik ook een keer wil zien en vastleggen. Ik kan me verliezen in YouTube-video’s, en dan niet die video’s die alleen over nieuwe lenzen of camera’s gaan, zoals die van Jason Vong of Kai W. Ik heb het over de hersenspinsels van Pierre T. Lambert of Faizal Westcott. Mensen die nadenken over het vak, hun hobbels bespreken en eventuele oplossingen. Denkrichtingen. Die mij aan het denken zetten.

Waar ik echt enthousiast van word, zijn andere fotografen. En dan maakt het me niet uit of je landschappen fotografeert zoals Dave Zuuring, of tintypieportretten maakt zoals Lawrence Mooij. Het fijne aan (straat)fotografie is dat je inspiratie kunt halen uit gesprekken met andere fotografen. Ze motiveren, komen dezelfde uitdagingen tegen als jijzelf en worden enthousiast van dezelfde dingen als jij. DM me gerust op Instagram, ik kom graag op de koffie.

Ten slotte, en misschien is deze wel het meest voor de hand liggend, haal ik mijn inspiratie uit reizen. Kort of lang. Dichtbij of ver weg. Verandering van omgeving is de meest inspirerende factor in mijn fotografie. Ik word erg blij van Utrecht, Antwerpen of Eindhoven. Grote, nieuwe steden filteren. Je gaat andere foto’s nemen in een onbekende stad. Nieuwe dingen zien, nieuwe mensen, andere types. Het is heerlijk te verdwalen en je weg terug te zoeken, kijkend over je camera.

Ik had het geluk een deel van mijn zomervakantie door te mogen brengen in New York. Een mekka voor fotografen, maakt volgens mijn niet veel uit wat voor soort fotografie je doet. Het licht is daar anders, indirect via wolkenkrabbers. Je bent klein, onopvallend. De vertrouwde klik van de camera bevestigt de gemaakte foto. Het is een belevenis, een ervaring die je moet en mag laten gebeuren. Een inspiratiegolf die je van Coney Island, Brooklyn naar diep in Central Park, Manhattan brengt. Mij in ieder geval. In New York kocht ik een fotoboek van Callie Shell, die een portret van de Obama’s maakte, ontmoette ik de lokale fotograaf Richard Koek voor een lang en erg leuk gesprek en keek ik eindeloze interviewvideo’s van Pauli B. op YouTube. Ik had vakantie en dompelde me onder in de stad, met mijn gezin en mijn trouwe camera. Mijn inspiratie-emmer liep langzaam vol, maar nooit over. Moe? Geen moment. Te veel inspiratie? Ik denk dat het niet kan, echt niet. Laat alles maar gebeuren, dan ben je zo over die dip heen. Misschien merk je niet eens dat je erin zat.

Veel fotoplezier.

Deze column is eerder verschenen in Focus 10. Heb je die nog niet in huis? Bestel hem dan direct!

Lees hier meer van Michiel Heijmans:
Naast het GAS zit de REM
De Clearasil van de fotografie
Het belichtingsvierkant
Het nut van fotografieworkshops
Geld uitgeven
Herenigd met een oude vriend

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam