Na de Clinic Analoog versus digitaal van afgelopen juni organiseren we weer een nieuwe Clinic. Ditmaal is het thema A.I. of liever Echt. Hoe je ook over artificial intelligence denkt, van ‘fantastisch, ik kan niet meer stoppen’ tot ‘dit is het einde van fotografie’, we kunnen er niet meer omheen. De mogelijkheden zijn enorm en worden steeds beter. Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijk. Hoe werkt het A.I. precies en mag alles zomaar? Hoe zit het auteursrecht? Op zaterdag 28 oktober organiseren de Fotoacademie, Focus en nivo-Schweitzer een middag waarin we je verder op weg helpen in de do’s and dont’s van A.I..
Eduard de Kam is fotograaf en deskundige op het terrein van digitale fotografie en kleurbeheer. “Ik zie A.I. als een soort drugsverslaving voor beeldmakers voor wie de werkelijkheid nooit mooi genoeg is. De visuele elementen zijn al of niet legaal verzameld door de onwaarschijnlijke hoeveelheid foto’s te analyseren die op het internet te vinden is. Hiermee kun je vervolgens door het computerprogramma de vreemdste afbeeldingen laten maken. Hierdoor wordt voor mij, wat ik zie als de echte fotografie, nog verder teruggedrongen en zal het nog lastiger worden om echt van onzin te onderscheiden. Een ander probleem is dat de verzamelde beelden zonder enig onderscheid of waardebepaling bij elkaar zijn geschraapt. Daardoor zijn alle heersende oordelen en vooroordelen over zowel wat mooi en lelijk is, wat waardevol is en wat niet en zelfs over wat goed en slecht is in het verzamelde materiaal terecht gekomen. Die opvattingen duiken vervolgens weer op bij gebruik van deze software.”
Růženka Bisecker Vacca (1970, Amsterdam) is conceptueel kunstenaar, opgeleid op de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut. Voor haar is AI een magische speeltuin, waarmee ze haar fantasie en gedachten om kan zetten in beeld. In A.I. heeft ze haar min of meer ideale camera gevonden. Zij vertelt deze dag over haar ervaringen met A.I.
Max van Olden is adjunct-directeur en jurist bij fotografencollectief DuPho. Hij zal ingaan op de juridische aspecten van AI. Hoe zit het met het auteursrecht, en portretrecht, ben je eigenaar van je gemaakte A.I. beeld en mag je het commercieel gebruiken? Waar moet je rekening mee houden?
Gerwald Radsma is Docent bij de Fotoacademie. Zijn werk is een combinatie van fotograferen, schilderen, digitale fotobewerking en abstracte vormen. Waar zijn vroege werk zich beperkte tot het fotograferen van de werkelijkheid, ziet hij tegenwoordig een foto slechts als een eerste begin van een kunstwerk. Als docent digitaal ziet hij het als een uitdaging om mensen enthousiast te maken voor het medium, door de interface heen te kijken en de kansen te zien en te pakken. Hij zal deze Clinic een A.I. demo geven.
Dimitri van der Werf
Dimitri van der Werf is digital artist. In zijn expositie Conference of Birds in Sis Josip Galerie in Den Haag toont hij zijn eerste met assistentie van A.I. tot stand gekomen werken. Hij vertelt over de totstandkoming van zijn dubbelportretten van mensen met vogels waarmee ze een hechte band hebben. Ook zal hij kort ingaan op de nabije toekomst van A.I. Beeldmaken met A.I. ontwikkelt zich razendsnel, van toevalskunst tot een medium dat je steeds preciezer naar je hand kunt gaan zetten.
Programma:
12.30 – 13.00 Inloop
13.00 – 13.45 Eduard de Kam over de voors- en tegens van A.I.
13.45 – 14.30 Růženka Bisecker Vacca over haar fotoprojecten met A.I.
14.30 – 15.00 Max van Olden van DuPho over de juridische aspecten van A.I.
— pauze met een drankje—
15.30 – 16.15 A.I. Demo door Gerwald Radsma
16.15 – 17.00 Dimitri van der Werf over zijn met behulp van A.I. tot stand gekomen
tentoonstelling Conference of Birds en over de toekomst van A.I.
Clinic AI of liever Echt
Datum: 28 oktober 2023
Plaats: Fotoacademie, Bijlmerdreef 1289, 1103 TV Amsterdam
Naast metrostation Ganzenhoef.
Aanmelden en tickets via Eventbrite
Bij aankoop van een ticket (€ 15,-) ontvang je een waardebon van nivo-Schweitzer. Daarmee kun je bij hen een film in laten scannen.
Lezers van Focus betalen € 7,50 met de kortingscode Focusmagazine50.