Hoewel de digitale fotografie al ruim 20 jaar gangbaar is, wint analoog werken aan populariteit. Dat leidt tot een soms spannende, dynamische wisselwerking tussen de twee technieken. Op 24 juni 2023 organiseren de Fotoacademie Amsterdam, Focus en nivo-Schweitzer een middag met professionele fotografen over de mogelijkheden van en de keuze tussen analoge en digitale fotografie. Hieronder komen de drie gastsprekers alvast kort aan het woord.
Alles onder controle
Het werk van Thijs Wolzak (1965) is ‘geënsceneerd documentair’ te noemen. Zijn fotografie gaat over mensen en de menselijke ervaring, maar het vastleggen hiervan heeft hij liefst zoveel mogelijk zelf in de hand. Wolzak maakte, zoals velen van zijn generatie, de opkomst van het digitaal fotograferen mee en hij paste zijn manier van werken erop aan. “Voor de manier waarop ik wil fotograferen is het gebruik van de digitale techniek ideaal vanwege de volledige controle die ik daarmee heb over het eindresultaat.” Tijdens deze Clinicmiddag gaat Thijs dieper in op zijn stapsgewijze proces van analoog naar digitaal.

Liefde voor oud
Indra Moonen (geb. 1983) woont in Gronsveld waar ze haar atelier, doka en studio aan huis heeft. In haar vrije werk heeft zij een grote voorkeur voor het werken met de analoge techniek: “Toen ik in aanraking kwam met analoog had ik voor het eerst het gevoel dat ik gereedschap in mijn bezit had dat, ook in zijn vorm, het melancholische gevoel benadrukte dat ik in mijn werk wil overbrengen. Bovendien is de traagheid van het analoog werken op zichzelf een doelstelling geworden. Je voelt elk moment intenser; in tegenstelling tot de oppervlakkige en vluchtige wereld waaraan ik probeer te ontsnappen.”
Welk verhaal vertel je?
Sarah Wong studeerde af aan de Rietveld Academie. Haar werk richt zich voornamelijk op de menselijke bewustzijns- en helingsprocessen, en is gepubliceerd in bladen en tijdschriften over de hele wereld, waaronder Le Monde en The New York Times. Wong: “Ik houd voor mijn in 2003 gestarte project over transgender jongeren vast aan de analoge techniek – vanwege de vertraging die nodig is bij een bewustzijnsproces. Bij projecten waarin het beeld om flow en energie vraagt, kies ik voor digitaal. Uiteindelijk gaat het om het verhaal dat je wilt vertellen, en is de camera het instrument.”

PROGRAMMA
12:30 INLOOP
13:00-13:30 EDUARD DE KAM: over de verschillen tussen analoog en digitaal werken in de fotografie
13:45-14:15 THIJS WOLZAK: over de overgangsperiode van analoog naar digitaal
14:15-15:00 PAUZE
Fotograferen met een direct-klaar-camera
Als de zon schijnt: demonstratie cyanotypie, anders alleen uitleg en wat voorbeelden
15:00-15:30 INDRA MOONEN: over haar manier van werken
15:45-16:15 SARAH WONG: wordt geïnterviewd door Ariane James
16:30 BORREL
Analoge vs digitale fotografie
Datum: 24 juni
Plaats: Fotoacademie, Bijlmerdreef 1289, Amsterdam (naast metrostation Ganzenhoef)
Aanmelden en tickets via Eventbrite:
Bij aankoop van een ticket (€ 15,-) ontvang je een waardebon van nivo-Schweitzer. Daarmee kun je bij hen een film laten inscannen.
Studenten van de Fotoacademie betalen € 7,50.