Als fotograaf is een goed portfolio een belangrijk hulpmiddel om je eigen werk op een aansprekende manier te presenteren. Of je nu jouw werk wilt tentoonstellen of geboekt wilt worden: je wilt jouw publiek overtuigen. Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om kunst in gedrukte of digitale vorm te tonen. Het digitale portfolio bestaat uit een eigen website waar foto’s worden gepresenteerd. Het gedrukte portfolio kan daarentegen zowel uit een folder als uit een brochure bestaan. In alle gevallen dient er rekening te worden gehouden met enkele tips voor een succesvol ontwerp. Dit artikel geeft 10 tips en trucs die jou kunnen helpen bij het samenstellen van een goed portfolio.
1. minder is meer
Het maakt niet uit in hoeveel gebieden je werkt, laat nooit te veel verschillende onderwerpen in een portfolio zien, zoals portretten, landschappen, trouwfoto’s, auto’s, dieren, etc. Beperk je tot één of twee thema’s. Als je absoluut jouw diversiteit wilt presenteren, is het beter om verschillende portfolio´s te creëren. Een digitaal portfolio komt echter overeen met jouw website. Daarom zijn verschillende portfolio’s aan te raden in een gedrukte vorm – in de vorm van mappen en brochures. Je kunt verschillende lay-outs en maten gebruiken om de verschillende portfolio´s van elkaar te scheiden.
2. verschillende foto’s
Dit betekent echter niet dat je voor één thema hetzelfde motief moet gebruiken. Niemand kijkt graag naar dezelfde bloem vanuit drie verschillende hoeken of in verschillende kleuren. De toeschouwer verveelt zich dan snel door de eentonige motieven. Wanneer je bijvoorbeeld een landschapsfotograaf bent, laat dan verschillende plaatsen en locaties zien.
3. details en achtergronden
Als je echter een bepaald detail van de opname laat zien, spreekt dat voor je gevoel voor esthetiek en design. Laten we bij het voorbeeld van de landschapsfotografie blijven. Kies een detail, zoals de takken van een boom. Op deze manier zal de kijker niet herkennen dat dit een detail is van een groter landschap totdat hij of zij het zorgvuldig bestudeert. Dit omvat ook studies of schetsen. Hiermee geef je de klant een goed inzicht in jouw werkwijze.
4. verschillende modellen
Hetzelfde geldt de fotografie van mensen: zorg ervoor dat je verschillende modellen in jouw portfolio opneemt.
5. de schoonheid ligt in de eenvoud
Zorg ervoor dat je jouw portfolio relatief eenvoudig houdt. Te uitvoerig ontworpen versies bemoeilijken het gebruiksgedrag. Drukke websites zijn dus vervelend voor de kijker. Veel effecten of oversized formaten zorgen ervoor dat de foto’s langzamer geladen worden en verstoren de leesstroom.
6. het beste van het beste
Zelfs als je zoveel mogelijk van jouw repertoire in jouw portfolio wilt laten zien, moet je alleen jouw beste werk opnemen. Zorg ervoor dat de highlights compact worden opgenomen in jouw portfolio, zo krijgt jouw werk de aandacht die het verdiend en wordt niks overgeslagen. Gebruik geen middelmatige foto’s om het portfolio of de website te vullen.

7. de lay-out moet u weerspiegelen
Zorg ervoor dat jouw portfolio met een eenvoudige vormgeving jou op correcte wijze vertegenwoordigd. Door middel van verschillende ontwerpen en individuele kan je jouw persoonlijkheid weerspiegelen.
8. geen angst voor contactgegevens
Contactgegevens zijn essentieel in een portfolio. Je wilt het immers gebruiken om iemand te laten boeken. Als je een website hebt, is een imprint zelfs verplicht. Bovendien geeft een zuivere artiestennaam zelden blijk van ernst. Daarom dien je jouw portfolio te voorzien van jouw volledige naam, adresgegevens, een e-mailadres en een telefoonnummer. Transparantie is ook een nuttig middel om vertrouwen op te bouwen in het gebied van de kunstenaar. Naast de contactgegevens hoort daar ook bij dat je de prijzen voor jouw werk opneemt.
9. het vinden van de juiste maatregel
Zoals reeds vermeld, richt je bij het ontwerp van jouw portfolio op eenvoud. Dit geldt ook voor het aantal foto’s. Tussen 20 en 35 werken zijn een goede richtlijn voor een meer betekenisvol portfolio.
10. blijf trouw aan jezelf
De belangrijkste tip aan het einde: blijf trouw aan jezelf en laat alleen de werken zien waar je echt van overtuigd bent.