Reclamefotogafie 12: Mercedes-Benz

Er is eens gezegd dat een goed reclame-idee een goed reclame-idee blijft, hoe het ook wordt uitgevoerd. Dat mag zo zijn, maar een goed reclame-idee wordt nog véél beter als het beeld onberispelijk is. En dat is dan de verdienste van een goede fotograaf. Deze advertentie voor Mercedes is op zich al goed (de ADCN gaf er Goud aan) maar wordt magistraal door de uitvoering. Waarvoor de ADCN aan fotograaf Marcel van der Vlugt een vermelding toekende in de categorie Deelbekroning Fotografie.

0
Focus magazine Mercedes-Benz

In beeld in de Mercedes-Benz advertentie: jochie bij moeder op de fiets onder een blauwe hemel. Onscherp in de achtergrond gras en bomen. Buiten beeld tien personen: de fotograaf, twee assistenten, een styliste met assistent, een kapper, de moeder van het jongetje, een reserve-jongetje (met diens moeder) en de art director.

Aan elk detail is aandacht besteed. Over alle factoren die je maar kunt bedenken – locatie, casting, kleding, props, styling en kapper – is grondig nagedacht en voor elk aspect is een specialist aan het werk gezet om het gevoel van de jaren vijftig te reconstrueren.

Hoe vaag en terloops de achtergrond ook is, de fotograaf heeft er een paar honderd kilometer voor moeten rijden om die te vinden. Met net genoeg herkenbare elementen om een fietspad door het Hollands landschap te  suggereren. Van der Vlugt zocht en keek in de omgeving van Broek in Waterland, Monnickendam, Volendam en Marken maar koos uiteindelijk voor het Amsterdamse Bos. Een plek waar hij productioneel uit de voeten kon, met genoeg ruimte eromheen om rustig te kunnen werken.

Vervolgens de casting. Een moeder met airbag-billen (extra geprononceerd door haar kont naar achteren te gooien) en een jongetje met de blijmoedige uitstraling van de komiek Pee-wee Herman. Waarvoor een kapper hem ter plekke de juiste haardracht gaf.

De jurk van de moeder was makkelijk te vinden. De kleding van het joch werd op maat gemaakt. Dat is sneller en efficiënter dan er eindeloos naar te zoeken. Naar de fiets is lang gezocht. Een klassiek jaren  vijftig-model dat er noch gloednieuw noch afgereden uitzag. Een degelijk uitziende fiets met gebruikssporen.

Mercedes-Benz

Een historisch juist kinderzitje was lastiger te vinden. Uiteindelijk heeft een model-maker een sleets zitje als voorbeeld gebruikt om een nieuw exemplaar te maken. Met precies de goede kleur rood voor leuning en zitting.

Aan de bewegingsonscherpte van de spaken kan je zien dat moeder écht trapt. Het voorwiel is vastgezet. Het achterwiel staat op een rollenbank. Een speciaal voor deze sessie gemaakt, klein formaat rollenbankje. Niet zo’n groot ding waar professionele wielrenners op trainen.

Dankzij dit zorgvuldige denk- en regelwerk was alles op een gegeven moment perfect in balans. Op een blauwe lucht na. Nu, met digitale beeldbewerking, kan dat achteraf. Toen, op woensdag 3 augustus 1994, nog niet.
Net achter de fiets, tussen die fiets en het landschap, werd een grote kleur-gel van anderhalf bij twee meter aan statieven opgehangen. Niet het filter voor de camera, maar tussen het onderwerp en de achtergrond.

Tot de productie ervan werd gestaakt, fotografeerde Marcel van der Vlugt op Polaroid. Om het bijzondere kleurenspectrum van dat materiaal. Ongetwijfeld een van de redenen waarom hij voor deze Mercedes-campagne werd gevraagd. Het beeld heeft de look and feel van de jaren vijftig. Inclusief kleurtests belichtte Van der Vlugt 45 Polaroids op 8×10. Het uiteindelijk gekozen beeld was opname 38.

Aan fotograaf Paul Ruigrok (ook niet de minste) de lastige taak om het packshot (de airbags) in dezelfde sfeer te schieten.

Mercedes-Benz
art director: Diederick Hillenius
copywriter: Poppe van Pelt
fotograaf: Marcel van der Vlugt
packshot: Paul Ruigrok
bureau: TBWA/Campaign Company
adverteerder: Mercedes-Benz Nederland
jaar: 1994

Lees hier Reclamefotografie 11: Van Nelle

Lees hier Reclamefotografie 10: Levi’s

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam