Ons leven wordt steeds meer gestuurd door krachten waar we geen invloed op kunnen uitoefenen, omdat we ze niet kunnen zien of ze niet tastbaar zijn. Zoals bijvoorbeeld algoritmen die ons online én offline leven op allerlei manieren sturen, zonder dat we precies weten hoe. FOTODOK laat in Who’s in Control? het werk zien van (inter)nationale fotografen die ons met een nieuwe blik laten kijken naar de machtsstructuren in tijden van grote maatschappelijke veranderingen.
In False Positives toont Esther Hovers de moderne, intelligente camerasystemen die de openbare ruimte monitoren op afwijkend gedrag. Nu worden deze beelden meestal nog door mensenogen beoordeeld. In de nabije toekomst voorspellen algoritmen crimineel gedrag. Maar wat is afwijkend gedrag?

Eline Benjaminsen wil met Where the Money is Made de ongrijpbare en verborgen economische macht van de flitshandel – het handelen in aandelen binnen milliseconden – zichtbaar maken. Cruciaal voor de flitshandel is de snelheid waarmee de hardware en software reageert via een snelle dataverbinding. Benjaminsen traceerde de zendmasten en ontvangers in het landschap en bracht zo een deel van deze handel in kaart.
In The Parallel State toont Guy Martin een verhaal over macht, autoritarisme en het theater van de politiek. De serie bestrijkt de periode tussen de protesten in Gezi Park in Istanbul in 2013 tot en met nasleep van de mislukte militaire staatsgreep in Turkije in 2016. Hij mengt zijn foto’s van de protesten met beelden van het dagelijks leven, sets van soapseries en archiefmateriaal tot een nieuw verhaal.

Naast deze drie kunstenaars is er werk van onder meer: Donald Weber, Jos Jansen, Carlos Spottorno & Guillermo Abril, en Felipe von Dobschütz-da Silva & Pim Boreel
Who’s in Control?
t/m 24 feb
FOTODOK
Lange Nieuwstraat 7, Utrecht
Fotodok.org