De Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm F1.2 PRO vult twee bestaande F1.2 PRO-objectieven aan (25mm F1.2 en 45mm F1.2). Dergelijke hoogwaardige objectieven met een vast brandpunt worden door kritische fotografen geprefereerd om meerdere redenen. Je leert dat ene brandpunt uitgebreid kennen: de beeldhoek, de effecten van de diafragma-openingen en de inzetbaarheid. Ook zijn objectieven met vaste brandpunten lichtsterker dan zoomobjectieven en kan er dus veel meer met scherp-tegen-onscherp worden gespeeld. Een vast brandpunt kan bovendien ultiem op lensfouten worden gecorrigeerd en is doorgaans kleiner en lichter dan een lichtsterk zoomobjectief.
Aan de andere kant is hét grote voordeel van een zoomobjectief natuurlijk de veelzijdigheid in het gebruik door de traploze zoominstelling. De drie PRO-lenzen van Olympus bestrijken (omgerekend naar full-frame) het 35 tot en met 90mm reportagebereik, maar alleen sprongsgewijs; zoomen doe je dus met je voeten.
Een voordeel van een standaardzoom zoals een 24-70mm F2.8 voor full-frame daarentegen is dat hij niet snel gewisseld hoeft te worden. Het gevaar van stof of vocht op de sensor is bij systeemcamera’s immers levensgroot aanwezig bij het wisselen van lenzen. Bij een spiegelreflex beschermt de spiegel en vooral de gesloten lamellensluiter de sensor tegen zulke nadelige invloeden. Ondanks deze voor- en nadelen zullen beide lenssoorten ontegenzeggelijk hun eigen fans behouden.
Het Olympus PRO-trio lijkt als drie druppels water op elkaar; ze hebben dezelfde fraaie en degelijke uitvoering en zijn ongeveer even groot en zwaar. Deze top-objectieven zijn pittig geprijsd met € 1.399,- (F1,2/17), € 1.299,- (F1,2/45) en € 1.199,- (F1,2/25). We hebben de nieuwe 17mm F1.2 groothoek op een Olympus OM-D E-M1 II getest, waarmee het een mooie eenheid vormt.
Bokeh
De 17mm F1.2 is weerbestendig geconstrueerd, ook in het bewegende clutch-mechanisme, dat de manuele scherpstelfunctie in werking zet. Daarmee komt ook een scherptediepte-schaal vrij, zodat je vooraf kunt inschatten hoe ver de scherptediepte zal reiken. De autofocus is movie and still compatible (MSC), hij werkt stil en extreem snel: een groot voordeel van het spiegelloze concept én hoe Olympus daar mee omgaat. Het 90 mm lange objectief heeft een 62 mm schroefdraad en is basaal uitgevoerd met enkel een L-Fn toetsje waar je diverse functies (zoals vergrendeling op een voorgekozen punt) aan kunt toewijzen. De frontlens van de 17mm F1.2 is afgewerkt met ZERO-coating met nanotechnologie. Ook de interne lenzen zijn goed gecoat tegen overstraling en nevenbeelden. Ramen waar zonlicht op valt en andere sterk reflecterende voorwerpen kunnen weleens overstraalde randen geven, maar dat is niet het geval bij dit objectief. Hij heeft wel wat paarse overstraling als de zon op de frontlens schijnt (niet in beeld) vandaar de 4 punten in de beoordeling. We kunnen tot 20 cm dichtbij scherpstellen en vooral dan zie je hoe mooi de feathered bokeh van Olympus is. Ook bij diafragma F5,6 gaat dat nog heel geleidelijk en met een natuurlijke voordracht.

Kwaliteit
Het objectief heeft geen beeldstabilisator (nodig); deze zit bij Olympus al in de body. Tot 1/8 seconde hebben we met de 17mm F1.2 scherpe opnames uit de hand kunnen maken. De vignettering bij volle lensopening is geleidelijk en weinig opvallend. Lenscorrecties worden in de raw- conversie automatisch in werking gezet.De tonvormige vertekening is gering en mooi egaal, dus goed na te corrigeren. Alleen in close-ups en tegenlicht kan een spoortje chromatische aberratie zichtbaar worden. Het centrum is vanaf volle lensopening al goed scherp en bij F4 is er een zeer hoge resolutie tot in de hoeken. Olympus heeft er alles aan gedaan om met speciale glassoorten én een uniek Dual Super Aspherical lensprocedé ultieme correcties op optredende lens fouten te bewerkstelligen. De opnames uit de Olympus OM-D E-M1 II die gemaakt zijn met deze groothoek mogen er zijn!


Conclusie
De Olympus M.Zuiko Digital ED F1,2/17 mm PRO is een waardige toevoeging aan de twee bestaande F1.2 PRO-objectieven. Door de brandpuntsafstand van omgerekend 34mm is hij uitermate geschikt voor reportage- en straatfotografie. Dankzij de hoge lichtsterkte, de fantastische beeldkwaliteit, de snelle en stille AF, de weerbestendige afwerking en de mooie bokeh is deze lens ondanks het vaste brandpunt heel veelzijdig.