Casper Faassen, Lillian Bassman, René Groebli bij Bildhalle

0
Lillian Bassman
Anne Saint Marie New York Chanel Advertising Campaign 1958 © Lillian Bassman

Bildhalle brengt met deze tentoonstelling een eerbetoon aan beweging. Hoewel fotografie grotendeels wordt beschouwd als een medium dat het moment bevriest, speelt beweging voor Casper Faassen, Lillian Bassman en René Groebli een sleutelrol in hun gebruik ervan.

Voor Casper Faassen (*1975, NL) is het werken met dansers en het onderzoeken van beweging een consistent thema in zijn artistieke werk. De afgelopen twee jaar heeft hij in nauwe samenwerking met danseres Madoka Kariya zijn nieuwe serie ‘Void’ ontwikkeld. Door deze samenwerking probeert Faassen Kariya‘s ruimtelijke inzicht door middel van dans te vertalen in zijn fotografie. Ze nadert de kijker en beweegt weg. Wat aan het oog wordt onthuld is net zo belangrijk als wat ervoor verborgen blijft. Gefascineerd door de Japanse filosofie onderzoekt hij het thema ‘Ma’ door middel van landschappen- en bewegingsstudies. ‘Ma’ wordt begrepen als de tussenruimte, die niet scheidt maar verbindt.

Madoka Void I 2023 Movement © Casper Faassen

In de geest van een cineast was René Groebli (*1927, CH) gefascineerd door de aard van beweging en de energie die in het nieuwe schuilt. Zijn werk ‘The Eye of Love’, geschoten tijdens zijn huwelijksreis in Parijs aan het begin van de jaren 50, werd aanvankelijk verkeerd begrepen en geïnterpreteerd als een hommage aan de vrije liefde. Niemand zag in dat hier een fotograaf de vrijheid had genomen om het medium te heroverwegen, om een verhaal met energie te vertellen en het te dynamiseren qua vorm en in houd.

Undressing (#516) Paris 1952 The Eye of Love © René Groebli

Lillian Bassman (1913-2012, VS), een van de belangrijkste vrouwelijke modefotografen in de geschiedenis van het medium, was haar tijd ver vooruit. Ze experimenteerde met overgave, behandelde mode in een gedurfde, grafische stijl en liet beelden zweven in ruimte. Haar grootsheid kwam voort uit haar revolutionaire stijl, gekenmerkt door soft focus, experimentele donkere kamer technieken en inventieve composities. Bassman werd een rolmodel voor veel modefotografen en maakte indruk met haar artistieke stijl, die tijdloos lijkt door haar minimalistische taal.

Lillian Bassman
Dress by Thierry Mugler German VOGUE 1998 © Lillian Bassman

Motion
Casper Faassen, Lillian Bassman, René Groebli
15 maart t/m 18 mei
Bildhalle, Willemsparkweg 134, Amsterdam

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam