Eddy van Wessel: Reünie

0
Eddy van Wessel
Eddy van Wessel, Colldium ©Hans de Kort

Ik ben laat – zoals vaker doe ik mezelf beloftes die ik niet kan nakomen. Niet uit onwil, maar gewoon omdat een dag meer uren hoort te hebben. Intussen staat een verkeersregelaar in een felle regenjas mij een andere kant op te dirigeren. “Ook dat nog”, mopper ik, want zoals alle verwende mensen parkeer ik het liefst voor de deur.

Ik ben op weg naar de Dialogue Vintage Photography-beurs, in Amsterdam. Een jaarlijks evenement, waar naar verluidt (tien)duizenden oude en echt historische foto’s te zien en te koop zijn. De dagen ervoor was ik op de Unseen-fotobeurs, waar ik boeken mocht signeren. Een plek waar fotografie soms kunstzinnig, soms abstract is en waar klinkende namen via commerciële galeriehouders van eigenaar wisselen. Een vintage fotobeurs lijkt dan het tegenovergestelde: enthousiaste, soms ietwat stoffige verzamelaars proberen hun passie te delen; ze verkopen gekoesterde prints en hopen uiteraard weer een mooie foto bij hun collectie te voegen van de tafel van een ander. Een portret, een familiefoto, werksituaties. Hele seconden, soms minuten belicht, soms anderhalve eeuw geleden.

Eddy van Wessel
Dialogue Vintage Photography-beurs

Zo krijg je een greep uit de geschiedenis, waar de fotograaf met een wagen vol apparatuur kwam voorrijden en elke dag met rugpijn eindigde. Gomdrukken, cyanotypie, lith-prints, tintypie, collodium, platinum palladium en meer… Wie kent ze nog – naast de experts die de oude technieken in leven houden, zoals fotograaf Hans de Kort? Hij, en nog een handvol collega’s, beseffen dat fotografie een moment van bezinning is, van letterlijk de tijd stilzetten en het gevecht tussen de chemie en emulsie aangaan; met als resultaat unieke, niet reproduceerbare beelden. Een schril contrast met mijn Epson-printer, die venijnig zoemend K3-prints van mijn digitale scans uitdraait die allen hetzelfde kunnen zijn en, volgens claims, lang houdbaar zijn. Maar die niet in de buurt komen van de oude processen, die makkelijk honderden jaren meegaan.

Eddy van Wessel
Eddy van Wessel, Colldium ©Hans de Kort
Eddy van Wessel
Eddy van Wessel, Colldium ©Hans de Kort

Ik herinner me dat ik – acht jaar geleden alweer – bij Hans in zijn studio stond voor een collodium-portret. Een betoverend proces. Met mijn nek in een klem gezet, om zo mijn hoofd bij de lange belichtingstijden stil te kunnen houden. Erna het balanceren met de chemie op de plaat… na droging spiegelde het negatieve beeld zodat het positief overkwam, magie! Veel foto’s die ik op de Dialogue-beurs zie, zijn ook met zo’n nek-klem gemaakt. Trots poseren hele families en zwoel kijkende dames uit de vorige eeuwen voor mij – unieke tijdsdocumenten, alle modetrends voorbij.

Verder struinend over de beurs kom ik ook veel bekenden tegen: “Hé Eddy! Hoe is het?” roept Vincent Mentzel, een van Nederlands topfotografen. Het is een kleine wereld en het voelt als een reünie. Workshops en lezingen, alles voor wie meer wil weten van fotografie, de makers en zijn historie. Op de valreep laat ik mij portretteren door een jonge Afghaanse fotograaf, Ferdows Faghir, die volgens oude Afghaanse traditie werkt. Zo zwoel als de dames van vroeger kijk ik in de lens. De foto wordt in een houten kist ontwikkeld, waar ook de lens inzit. Het proces duurt enkele minuten en dan verschijnt er een echt bariet-printje, klaar voor de toekomst!

Eddy van Wessel
Eddy van Wessel ©Ferdows Faghir

Zie het interview met Ferdows Faghir op pagina 20 van Focus 11. Haal hem nu in huis!
Ook kun je de derde editie van het Dialogue Vintage Photography Magazine kopen!

Eddy van Wessel is fotograaf in conflictgebieden. Zijn foto’s worden gepubliceerd in (inter)nationale kranten en tijdschriften. Instagram: @eddyvanwessel

Deze column komt ook uit Focus november 2023 nummer 11.

Meer lezen van Eddy van Wessel? Dat kan!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam