Reclamefotografie 19: Ford

Twee auto-advertenties zonder auto. Beide voor Ford. Beide door reclamebureau Ogilvy & Mather. De dood of de gladiolen.

0
Ford

Bij Ogilvy & Mather in Amsterdam was Krijn van Noordwijk als creative director verantwoordelijk voor ‘de haaienvin’, een opzienbarende advertentie voor de Ford Probe. Daarin ontbrak de auto, wat op zich al heel bijzonder was. Daarenboven stond Ford in de reclamewereld niet bepaald bekend om zijn vooruitstrevendheid.
Alle krediet voor deze opvallende manier van adverteren mag naar Van Noordwijk, die met veel energie en vechtlust als een frisse bezem door het wat verstofte reclamebureau ging.
De publicatie was oorspronkelijk bedacht in kleur, maar werd vanwege een mooier grafisch effect door Boudewijn Smit gefotografeerd in zwart-wit.

Smit vereeuwigde de achtergrond op de dijk van Enkhuizen naar Lelystad. Het op ware grootte gemaakte wegdek met vervaarlijk uitstekende haaienvin ontstond onder de bekwame handen van modelmaker Gulliver’s. Het werd in de studio geschoten. Beide beeldelementen werden samengevoegd op de Quantel Paintbox, Smits eerste kennismaking met digitale beeldbewerking.
Het wegdek, pakweg twee bij drie meter ruw asfalt met haaienvin, kreeg na de fotosessie een tweede leven als Van Noordwijks bureaublad.

Bij Ogilvy & Mather in New York trof fotograaf Olaf Veltman een al bijna net zo begeesterde art-director als Krijn van Noordwijk: Jason Stinsmuehlen. Die wilde, om de flexibel instelbare autostoelen van Ford aan te prijzen, een foto van een dikke man met badmuts en duikbril aan de rand van een zwembad.
Aan de basis – dikke man, zwemkleding, water, buitenopname – werd niet getornd, maar wel besloot Veltman de locatie te verplaatsen naar Lake Tahoe, in de Amerikaanse staat Nevada. Daar fotografeerde hij de dikke man op de rug, in contemplatieve houding op een plat rotsblok. Met die ingreep verhief Veltman een obligaat vrijetijdsmoment tot een mystiek en intrigerend beeld.
In Amerika waande Veltman zich in het paradijs. Een land waarin men zo’n vooruitstrevende advertentie kon bedenken en aan Ford kon verkopen, zonder één enkele auto in beeld, dat moest wel het Mekka van de reclame zijn!

Helaas was de vreugde van korte duur. Op het laatste moment, toen de uiting alle instanties was gepasseerd, kwam die op het bureau van een van Fords bovenbazen die er zijn veto over uitsprak. Omdat er geen auto te zien was. Niettemin werd Veltmans foto met Zilver onderscheiden bij de Association of Photographers (AoP) in Londen. De wél gepubliceerde advertentie van Krijn van Noordwijk en Boudewijn Smit won in 1995 Zilver bij de Art Directors Club Nederland (ADCN). Van Noordwijk zelf zou een jaar later, de bureaupolitiek moe, Ogilvy & Mather verlaten om op eigen benen verder te gaan. Onder meer als fotograaf.

tijdschriften/ Medium/ dagbladen
Jason Stinsmuehlen /Art-director/ Krijn van Noordwijk
– /Copywriter/ Krijn van Noordwijk
Olaf Veltman /Fotograaf/ Boudewijn Smit
– /Modelmaker/ Gulliver’s
Ogilvy & Mather (New York) /Bureau/ Ogilvy & Mather (Amsterdam)
Ford USA /Opdrachtgever/ Ford Nederland
1998 /Jaar/ 1995

Dit artikel is afkomstig uit Focusmagazine 7/8 2021.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam