
Liesbeth van Asselt: “Als kind al was ik gefascineerd door fotografie. Voor mijn dertiende verjaardag kreeg ik een tweedehands compactcamera en ging ik experimenteren. Ik woonde op de Veluwe, daardoor was ik vooral bezig met natuurfotografie. Waarbij het niet zozeer mijn doel was om de werkelijkheid vast te leggen; ik maakte vooral wat abstractere foto’s. Het begrip ICM (Intentional Camera Movement) bestond toen nog niet, maar ik was er al druk mee bezig! Een tijdje later werd ik verguisd toen ik flitsers ging gebruiken bij natuurfotografie: ‘Dat is geen natuur, dat hoort niet’. En toch ging ik er eigenwijs mee door. Ik creëerde er creatieve beelden met tegenlicht mee, zodat druppels een mooie bokeh gaven, maakte silhouetten en spotlights. Lekker spelen met licht! Later verhuisde ik naar een huis waarin ik een donkere kamer kreeg, zodat ik de foto’s zelf kon ontwikkelen. De magie van het opkomen van een foto die in de ontwikkelaar ligt vond ik echt geweldig! Diezelfde magie ervaar ik bij lightpainten. Je maakt een foto van iets wat je in de werkelijkheid nooit zult zien. Net zoals bij ICM creëer je echt iets bijzonders. En net zoals bij flitsfotografie speel je met licht, kleur en contrast. Overigens combineer ik lightpainten heel vaak met flitsfotografie om net dat beetje extra aan de foto toe te kunnen voegen. Na allerlei omzwervingen als onder andere interimmanager bij veranderprocessen binnen bedrijven en als marketing- en communicatiespecialist, maakte ik alweer ruim vijftien jaar geleden van mijn hobby mijn beroep. Zowel in mijn functie van bedrijfsfotograaf als van docent fotografie schuw ik experimenten nog steeds niet. Het blijft ontzettend leuk en uitdagend om nieuwe dingen uit te proberen!”

Mijn idee was om een jurk te schilderen met licht. Zo gezegd, zo gedaan. Met een langwerpige lamp werd de jurk getekend. Het model werd verlicht met een flitser met daarop een CTO-gel. Op de locatie hing een oude gloeilamp die het geelbruine licht gaf. Door een flitser met een blauw filter werd hier iets blauw aan toegevoegd. F8, BULB (23 SEC), ISO 100. Model: Amarens de Boer

In de zomer kun je lekker het water in en spelen met reflectie. Ons doel hier was een spiegelende lightpaintfoto te maken tijdens het blauwe uurtje. Deze foto is gemaakt in juli, hoogzomer dus. Dat betekent een late zonsondergang…. De foto kon pas om kwart voor elf ’s avonds gemaakt worden. F16, ISO 800, bulb (15 sec). Model: Kim van Vliet.

Voor mijn boek Flash & Lightart had ik nog een paar kleurrijke foto’s nodig. Op deze locatie waren zulke mooie ramen, daar moet je dan iets mee doen! Dus flitsers met rode kleurgels daarop bevestigd buitengezet. Zo gepositioneerd dat ze niet recht in de camera schenen en de tekening op de vloer mooi uitkwam. De deur is gepaint door met een lichtstrip van boven naar beneden te bewegen. F7,1, ISO 200, BULB (2 SEC) Model; Amarens de Boer

Hier is de lightpainting gecombineerd met flitslicht. Zonder flitslicht werden de stenen op de voorgrond heel donker. Daarom richtte ik op de stenen een flitser met een roze filtertje erop, om de kleur van de lucht daarin terug te laten komen. Voor het water geldt hetzelfde. Hier staat een flitser op gericht met een CTB-gel, een blauw gekleurd filter. Het model is ingeflitst met een flitser met een CTO-gel, een oranjekleurig filter. F13, ISO 100, BULB (5 sec). Model: Lois Krist
Meer werk van Liesbeth vind je in haar boek
Flash & Lightart
