Tot en met vier juli vindt de tweede editie van de Hazenstraat Biënnale plaats. Dit is een samenwerking van vijf galeries uit de Hazenstraat in Amsterdam: Althuis Hofland, Wouter van Leeuwen, Caroline O’Breen, Stigter van Doesburg en Martin van Zomeren.
Deze biënnale brengt verschillende visies van hedendaagse kunstenaars op deze tijd samen. Thema’s als lokaal versus globaal en nomadisch versus huiselijkheid komen aan bod.
Wouter van Leeuwen:
Gerry Johansson Book Market: Special Editions and Rare Books
Gerry Johansson ( Örebro, Zweden, 1945 ) brak bij het grote publiek door met het boek Pontiac (2010), een fotoverslag van zijn bezoek aan het gelijknamige dorp in Michigan. Johanssons werk is nauw verwant aan dat van de New Topographics, met name aan dat van Robert Adams en Lewis Baltz. Johanssons boeken vormen de sleutel tot zijn oeuvre. Wie ze goed bekijkt, valt een aantal dingen op: Johansson werkt altijd in zwart-wit, bezoekt bij voorkeur verlaten streken die een industriële of economische neergang hebben meegemaakt, mensen zie je zelden tot nooit op zijn foto’s en hij ordent zijn beelden alfabetisch op plaatsnaam. De alfabetische ordening en de uniforme vormgeving van zijn boeken geven zijn werk een sterke signatuur en zorgen ervoor dat de plaatsen die Johansson bezoekt als het ware inwisselbaar worden.

Caroline O’Breen:
Margaret Lansink: Borders of Nothingness
presentation of Hariban Award 2019
In 2019 ontving de serie Borders of Nothingness de internationaal prestigieuze Hariban Award van het Japanse Benrido Atelier: een van de allerlaatste workshops ter wereld waar de oude printtechnologie van Collotype nog wordt gebruikt. In de solo-presentatie Borders of Nothingness, stelt Caroline O’Breen voor het eerst 4 van deze Benrido Atelier gedrukte collotypes tentoon. Aangevuld met de originele afbeeldingen en bladgoudcollages, is deze tentoonstelling een ode aan de veerkracht van de menselijke verbinding.