De Sigma F2.8/70 mm DG Macro Art is een vol- waardig macro-objectief met een maximale afbeeldingsmaatstaf van 1:1. Daarbij worden objecten op ware grootte op het sensorvlak geprojecteerd. Het objectief is verkrijgbaar met Canon EF-, Nikon F- en Sony FE-lensvatting. De vormgeving en de gebruikte materialen maken het objectief meteen herkenbaar als lid van de Art-reeks. Hij is (in ingeschoven toestand) vrij compact, met een lengte van slechts 10,6 cm en een diameter van 7,1 cm.

Ondanks de afdichting tegen spatwater, zand en stof heeft de lens een bescheiden gewicht van 515 gram. Vooraan zit een schroefdraad voor filters (49 mm) en een bajonet voor de meegeleverde zonnekap. Bij macrowerk schuift de binnentubus naar voren en onthult dan markeringen voor de afbeeldingsmaatstaf (1:10 tot 1:1) en de overeenkomstige scherpstelafstand (82 tot 25,8 cm). Laat je echter niet misleiden door de scherpstelafstand: deze wordt gemeten vanop het sensoroppervlak, niet vanaf het voorste lenselement. Wanneer je op 25,8 cm scherpstelt, bevindt het scherpstelpunt zich enkele centimeters voor het lensoppervlak. Door de brandpuntsafstand van 70 mm is het objectief geschikt om bloemen en kleine objecten op ware grootte te fotograferen. Voor schuwe en/of enge insecten is een langere brandpuntsafstand nuttiger.

In gebruik
Bij macrofotografie is de scherptediepte uiterst klein, en daarom is een nauwkeurige scherpstelling belangrijk. De F2.8/70 mm DG Macro gebruikt een focus-by-wire systeem. Hierbij is er geen mechanische koppeling tussen de focusring en de focusmotor. Daardoor gaat manueel scherpstellen heel precies. Ik gebruikte het objectief op een Sony A7 III in combinatie met MF Assist, waarbij het beeld op het scherm automatisch vergroot wordt. Het objectief biedt ook autofocus, maar die is niet echt snel. Bij gebruik van AF is aan te raden om het gewenste focusbereik in te stellen via de limiter-schakelaar op de lens (volledig, 50 cm tot oneindig, 25,8 cm tot 50 cm). Je gebruikt een macrolens vanwege de flinter- dunne scherptediepte bij voorkeur vanaf statief. Daardoor is het logisch dat Sigma geen beeldstabilisatie heeft ingebouwd. Als gevolg van de verlenging van de tubus verandert bij een macrolens het effectieve diafragma. Bij afbeeldingsmaatstaf 1:1 is de grootste opening F5 in plaats van F2,8.
De meegeleverde handleiding geeft aan welke compensatie nodig is bij welke afbeeldingsmaatstaf: handig als je met een externe lichtmeter zou werken. Bij gebruik van de automatische lichtmeetmethode houdt de camera uiteraard zelf al rekening met het verschil. Sigma heeft ook bij deze Art-lens veel werk gemaakt van het optische ontwerp, door inzet van twee FLD- en twee SLD-elementen plus twee asferisch geslepen lenzen is de beeldkwaliteit hoog. De scherpte is bij dit objectief zeer egaal in het centrum en aan de randen. De scherpte is zeer goed bij F2,8 en F4 en maximaal op F5,6 en F8. Van F11 tot F22 is de scherpte nog steeds zeer goed. Er is zo goed als geen vertekening, en dat is voor een macro-objectief zeer belangrijk.

Conclusie
De Sigma F2.8/70 mm DG Macro Art is een haarscherp macro-objectief met een weerbestendige afwerking. De bouwkwaliteit is wat we van een Art-objectief mogen verwachten. De autofocus werkt wat traag maar de focusby-wire laat toe om nauwkeurig manueel scherp te stellen.
Sigma Art voor Sony
Sinds kort brengt Sigma zijn Art-objectieven ook uit met Sony FE-lensvatting. Je kon Artlenzen met de Canon EF-lensvatting al op Sony systeemcamera’s gebruiken via de Sigma Mount Converter MC-11, maar die converter werkte niet met de snelle hybride focus van Sonycamera’s. Met de FE-versie van de Art-objectieven valt die beperking weg. Bij opnames in jpeg corrigeert de camera automatisch vignettering, chromatische aberratie en vervorming. Het optisch ontwerp van de objectieven is verder identiek. Sigma gaat een FE-variant van alle full-frame primes introduceren, van 14 mm tot 135 mm. Het is overigens ook mogelijk een Art-objectief met Nikon F- of Canon EF-lensvatting om te laten bouwen via de Mount Conversion Service. Ik testte de F1,4/50 mm DG HSM Art en de F1,4/85 mm DG HSM Art op een Sony A7 III. Ze functioneren net als native Sony-objectieven en ondersteunen alle functies van de A7 III, inclusief de zeer handige Eye Autofocus.
