Afgelopen weekend is Noorderlicht Internationale Fotomanifestatie begonnen. Bij deze 25e editie draait alles om onze ambigue relatie met de natuur.
IN VIVO is een hedendaags driedimensionaal natuuralbum met een twist, waarbij een groep internationale fotografen duidelijk maakt hoezeer de mens elke vorm van natuur, van intieme achtertuinen tot verre natuurgebieden, beïnvloedt of zelfs creëert. Noorderlicht wil hiermee de bezoekers bewuster maken en hen op een andere, gelaagde manier laten kijken naar het levende experiment dat wij natuur noemen. Enkele van de projecten die je kunt bekijken zijn;
Christine Simpson – Split Worlds (2012-2018)
In haar digitaal gemanipuleerde collages plaatst Christine Simpson natuurlijke en onnatuurlijke werelden naast elkaar. Ze gebruikt hierbij het oerelement water als een middel om de desastreuze effecten van stijgende zeespiegels, vervuiling en smeltende ijskappen over te brengen.
Thomas Zika – Somnambule Flowers (2014-2015)
De fijnste jeugdherinneringen van Thomas Zika spelen zich af in de natuur: boomhutten bouwen, kamperen, paddenstoelen zoeken en gewonde dieren proberen te genezen. Hij reflecteert op deze herinneringen door een uiteenvallend Hof van Eden te creëren.

Diana Scherer – Interwoven – Exercises in Root System Domestication (2015-doorlopend)
Samen met een aantal biologen ging Diana Scherer op zoek naar een techniek om de groei van plantenwortels te controleren. Ze ontwikkelden ondergrondse sjablonen waarlangs de wortels kunnen groeien, met vormen die gebaseerd zijn op natuurlijke geometrische principes. Diana Scherer verkent daarmee de dubbelzinnige relatie tussen de mens en zijn natuurlijke milieu, dat hij koestert en tegelijkertijd op roekeloze wijze manipuleert.

Tara Sellios – Testimony (2015-doorlopend)
In het schilderachtige Testimony gebruikt Tara Sellios gedroogde insecten, dierenskeletten en ander organisch materiaal om de ongepolijste schoonheid en kracht van de natuurlijke wereld vast te leggen. Bij de compositie liet Sellios liet zich inspireren door voorstellingen van het einde der tijden, waarbij de hemel is gevuld met vallende of vliegende engelen, demonen en andere wezens.

Yelena Zhavoronkova – Burn (2015-2017)
Na een zomer vol bosbranden, in een extreem droog en warm jaar zoals ze door klimaatverandering steeds vaker voorkomen, brak in september 2015 in Lake County, in het noorden van Californië, de Valley Fire uit. In Burn portretteert Yelena Zhavoronkova planten die zich letterlijk in de vuurlinie bevonden, maar de vlammen weerstonden, ondanks de brandsporen op hun bladeren en stelen. Met echo’s van vuur vertelt ze een verhaal over het leven.

Noorderlicht Internationale Fotomanifestatie 2018
IN VIVO | De natuur van natuur
t/m 23 sept
Museum Belvédère
Oranje Nassaulaan 12, Heerenveen
IN VIVO | extended
In juli begint er een satelliet tentoonstelling, genaamd IN VIVO | extended. Dit is een groepsexpositie met o.a. Saskia Boelsums, Misha de Ridder, Hans Bol en Bert Verhoeff
14 juli t/m 2 september – Winkelcentrum Zaailand, Leeuwarden
noorderlicht.com