Wij waren leeftijdsgenoten. In de lunchpauzes op de Fotovakschool zochten wij elkaar op om de nieuwste ontwikkelingen op fotografisch gebied door te nemen. Peter was altijd erg benieuwd naar de jongste apparatuur en die nam ik soms mee op de dagen dat we allebei lesgaven. Hij kon daar snel zinnige dingen over zeggen en vaak was er ook een rake kwinkslag.

Vóór die tijd, in december 2004 zocht ik Peter Eleveld op in het Rijksmuseum, waar hij Hoofd Fotodienst was geworden. Aan hem de taak om ongeveer 800.000 objecten (2D en 3D deels) digitaal beschikbaar te maken. Fotograferen? Analoog of digitaal? Of scannen? Het ging om etsen en tekeningen, glasnegatieven, munten, stoffen en meer. De digitale camera met Phase One achterwand viel af door moiré-problemen. De stappen voor het maken van analoge middenformaat opnamen, zorgden ervoor dat dat traject zou zeer lang gaan duren. Bovendien zouden de kosten (aanschaf films, koerier, lab, verwerking in een systeem enz.) zeer hoog worden. Met een high end scanner zouden de kosten aanmerkelijk lager zijn en de resultaten veel eerder beschikbaar. Hij legde mij dat haarfijn uit en demonstreerde de rotsvast opgestelde Cruse scanner. Op de afdeling maakte hij ook proefdrukken, voordat de opnames naar de drukker gingen ten behoeve van boeken, posters, merchandising en dergelijke. Het colour management beheerste hij feilloos.




Het voert te ver om al zijn standplaatsen en functies hier weer te geven. Peter Eleveld gaf les aan het College of Art in Plymouth, runde een fotovaklab in Saoedi-Arabië, leidde het Agfa Vaklab in Arnhem en ging voor Aramco (Arabian American Oil Company) terug naar Saoedi-Arabië. Voor Amazon verbleef hij een tijd in Schotland, waar hij een high end productstudio opzette. Het onder hoge snelheid en grote tijdsdruk fotograferen van allerlei producten, had hij op een gegeven moment wel gezien en in 2016 kocht hij in Olst het prachtige, monumentale Olde Postkantoor. Beneden richtte hij een studio en twee doka’s in, boven woonde hij.
Zijn liefde voor de oude analoge fotografie kwam tot uiting in de prachtige zwartwit fine art prints van collodium opnames. Deze ‘wet plate photography’ was uitgevonden door Louis Daguerre rond 1850. Om de 8 x 8 inch glasnegatieven van een lichtgevoelige laag te voorzien, verfijnde Peter het procedé. De nog kleverige emulsie was echter alleen in natte toestand ongeveer vier minuten lichtgevoelig. De glasplaat werd in een houten cassette geschoven, waarna deze snel moest worden belicht met een enorme houten camera. De belichtingstijd bedroeg 2 tot 3 seconden. Soms was zo’n negatief toch nog onbruikbaar. De onderwerpen waren stillevens van alledaagse voorwerpen. De rijkdom van zwarte, grijze en zeer lichte tinten op de afdrukken van ongeveer 1 m2 was prachtig. Terecht won hij hiermee in 2021 de ‘First Place Still Life’ van de Sony World Photography Awards. Op deze locatie gaf hij workshops in analoge en digitale fotografie, op allerlei niveaus. Toen ik hem in april 2021 in zijn studio opzocht, ging ons contact op de oude voet verder: nog steeds was hij geïnteresseerd in de nieuwste camera’s en software. Op de vergadertafel stond een ‘mini helikopter’, een zelfbouwdrone van twaalf jaar geleden, uiteraard met een camera en diverse aanpassingen… Hoe kon dat ook anders!


alle foto’s: Mich Buschman