Galerie Wouter van Leeuwen presenteert ‘Unseen at the Gallery’, niet eerder vertoond werk van een drietal fotografen die hun eigen leefomgeving als inspiratiebron gebruiken.
Jenia Fridlyand (Moskou, 1975) verdeelt haar tijd tussen New York en de Hudson vallei, waar zij met man en familie een 200 hectare groot boerenbedrijf heeft. Ze kochten die boerderij om een plek voor meerdere generaties te hebben: voor haar in Moskou geboren ouders die nu 7.500 km van hun geboorteplaats wonen, voor haar man en zichzelf, beiden immigranten van de eerste generatie, en voor hun in Amerika geboren kinderen. Over dat buitenleven publiceerde zij het boek ‘Entrance to Our Valley’. Galerie Wouter van Leeuwen exposeert een reeks fotogravures uit dit project. Voor haar zijn de grootformaat-camera en zwart-witfilm essentiële instrumenten om de vragen die haar bezighouden te onderzoeken en grip op haar omgeving te krijgen. Dat resulteert in nauwkeurige beelden, ontdaan van esthetiek en anekdotiek.

Ook Raymond Meeks (Columbia, Ohio, 1963) woont en werkt in de Hudson vallei. Hij behoort tot een generatie Amerikaanse fotografen die de VS met frisse blik beschouwt en een scherp oog voor de geschiedenis ervan koppelt aan de wens om verhalen te vertellen over de samenleving in ons huidige, onzekere tijdsgewricht. In deze expositie is een selectie uit Meeks’ nieuwste fotoboek, ‘Ciprian Honey Cathedral’, te zien. De beelden hieruit onstonden deze zomer toen hij – met zijn geliefde en haar twee dochters – een nieuwe woning betrok. Meeks gebruikt fotografie in boekvorm om op poëtische wijze onze bewuste en onbewuste waarneming te onderzoeken. In ‘Ciprian Honey Cathedral’ brengt hij dit onderzoek dichtbij huis, dichtbij zichzelf.

Bryan Schutmaat (Austin, Texas, 1983) trok voor het eerst de aandacht van de fotowereld met zijn boek ‘Grays the Mountain Sends’ (2014). Een serie portretten en natuuropnames van bijna vergeten gemeenschappen in de Amerikaanse Rocky Mountains. Galerie Wouter van Leeuwen toont een reeks nieuwe foto’s die gemaakt werden op het Texaanse platteland toen de winter overging in de lente. De meeste beelden schoot hij tijdens de lockdown na de uitbraak van de corona-pandemie. Als het even kon, reed hij van zijn huis in Austin tot hij een paar mooie, onverharde wegen vond te midden van bossen, agrarisch bouwland, weilanden en bloemen. Schutmaat laat zich op zijn zwerftochten door nieuwsgierigheid leiden. Hij concentreert zich bij voorkeur op het grensvlak van wildernis en beschaving. Daar fotografeert hij de eeuwige strijd tussen mens en natuur.
Unseen at the Gallery
t/m 10 oktober
Galerie Wouter van Leeuwen
Hazenstraat 27, Amsterdam