In 2013 stapte beeldend kunstenaar Saskia Boelsums over op fotografie. Ze begon met stillevens en portretten, maar kwam er al gauw achter dat haar hart bij landschapsfotografie lag. Haar prachtige beelden, geïnspireerd op de Hollandse meesters, trekken steeds meer de aandacht.
Je bent in Nederland geboren, maar opgegroeid in Iran en Curaçao. Heeft dat jouw kijk op Nederland en het Nederlandse landschap beïnvloed?
“Ja, dat kan eigenlijk niet anders. Ik was twaalf jaar toen we terugkwamen in Nederland.Tot die tijd hebben we als gezin veel gereisd en allerlei verschillende landschappen leren kennen in het buitenland. Waarschijnlijk krijg je daardoor al jong oog voor de kenmerken van een land. Ik verheugde me er altijd de norm op als we een paar weken naar Nederland gingen, het was voor mij haast Het Beloofde Land. Ik herinner me nog steeds hoe mooi en typisch Nederlands ik de luchten, lichtval en sfeer vond. Dat blije gevoel is nooit verdwenen, ik ben nog steeds erg blij dat ik in Nederland woon.”

Je foto’s hebben iets ongerepts en tijdloos, ze zouden ook vijftig of honderd jaar geleden gemaakt kunnen zijn. Is dat een bewuste keuze?
“Het is de overweldigende schoonheid van de wereld, het landschap, de wolkenluchten,water en wind die me boeit. Inderdaad, het tijdloze. Honderd jaar is in onze ogen lang, maar het stelt natuurlijk helemaal niets voor in vergelijking met de leeftijd van de aarde of het heelal.”

Er heerst ook een sfeer van verstilling in je werk, er is bijna geen spoor van de mens te zien.
“Zo nu en dan een drukke stad induiken vind ik heerlijk, maar daarna ga ik graag weer terug naar het platteland. Ik hou van stilte en van ruimte om me heen. Mijn landschappen zijn wat dat betreft een reflectie van hoe ik ben, ik heb geen behoefte aan constant mensen om me heen.”
Je werk wordt altijd vergeleken met werk van de oude Hollandse meesters.
“Nederland heeft een rijke culturele erfenis, die ik als beeldend kunstenaar en fotograaf met me meedraag en waardoor ik ook ben gevormd.Ik voel me dan ook sterk verbonden met de Hollandse traditie van landschapsschilders. De wolkenluchten en weidse rivierlandschappen die ik fotografeer, bestaan al heel lang en hebben door de eeuwen heen al veel vaker kunstenaars geïnspireerd.”

Heb je een favoriet jaargetijde?
“Ik ben natuurlijk dol op de zware herfststormen. Maar al fotograferend ontdek ik toch ook de schoonheid van de andere seizoenen. Ze hebben allemaal een eigen karakter en een eigen sfeer met eigen mogelijkheden. In winterlandschappen kan ik me verliezen, maar ook in alles wat er bloeit en groeit in de lente en de intense kleuren van de zomer.”
Je werkt in vierkant formaat, dat is voor landschapsfotografie vrij ongebruikelijk.
Ik vind vierkant een moeilijk en fascinerend formaat, met beperkingen én mogelijkheden.Het is voor mij een uitdaging om de ruimtelijkheid van een landschap in een vierkant formaat weer te geven.

Hoe bereid je je voor? Zoek je veel op internet of ga je gewoon op pad?
“Dat is heel verschillend! Soms ga ik gewoon op pad en laat ik me verrassen. Het komt ook voor dat ik een prachtig landschap zie waar ik later naar terugga als de weersomstandigheden fotogenieker zijn. Of ik wil zo’n plek bijvoorbeeld zien bij maanlicht. De ene keer heb ik geluk en een volgende keer kan ik eindeloos zitten wachten op het juiste moment. Bij code oranje word ik natuurlijk helemaal onrustig, dan moet ik eropuit!”
Wat heb je bij je aan apparatuur?
“Dat hangt erg van de omstandigheden af. Het liefst neem ik zo min mogelijk mee, dus alleen mijn camera. Maar als het donker wordt, ontkom je natuurlijk niet aan een statief.”

De lichtval is een belangrijk onderdeel in jouw werk; werk je alleen met daglicht of ook met kunstlicht?
“Alleen met daglicht. De lichtval is ook het onderdeel dat de meeste tijd vraagt. Al het zoeken en wachten op het juiste moment om de foto te maken, heeft te maken met het licht.Juist dat kan een foto maken of breken.”
Besteed je veel tijd aan nabewerking?
“Dat wisselt. Ik werk met RAW-bestanden die wat flets zijn omdat ze niet beïnvloed zijn door de software in de camera. Daarom moet je er altijd aan werken om belichting, contrast en kleur in de juiste balans te krijgen. Soms heb ik geluk en hoef ik nauwelijks iets aan een foto te doen, maar even vaak werk ik lang aan een foto omdat ik mijn ervaring bij het maken van de foto over wil brengen op de kijker. Als ik koude mist voel tijdens het maken van de foto dan wil ik dat je die ook voelt als je naar de foto kijkt.”

Blijf je alleen in Nederland fotograferen of breid je ook uit naar het buitenland?
“Ik zal altijd in Nederland blijven fotograferen, maar er zijn nog erg veel andere landen waar ik naartoe wil! Onlangs ben ik bijvoorbeeld naar Zwitserland gegaan omdat ik erg graag berglandschappen wilde fotograferen. En zo staat er nog wel meer op mijn verlanglijstje. Van woeste, rotsachtige kusten tot de zinderende hitte in een woestijn.”
Is er nog een bepaalde plek die je graag wilt fotograferen?
“Er zijn alleen al in Nederland nog zoveel mooie en bijzondere plekken waar ik nog niet geweest ben. Daar moet ik nog allemaal naartoe. En dan de rest van de wereld nog!”

Perfect
Perfect ziet er fantastisch uit