De autodidactische fotograaf Seydou Keïta (1921-2001) opende in 1948 een portretstudio in Bamako, de hoofdstad van Mali. Hij werkte voornamelijk met daglicht en nam om economische redenen slechts een enkele opname voor elke foto. Vanwege de kwaliteit van zijn foto’s en zijn grote gevoel voor esthetiek kreeg Keïta al snel heel Bamako voor zijn lens.
Men kwam naar zijn studio om zich zo mooi mogelijk te laten portretteren. Velen waren jonge mannen, gekleed in kleding in Europese stijl. De vrouwen droegen statige hoofdtooien en vloeiende gewaden, die vaak hun benen en keel bedekten. Pas aan het einde van de jaren zestig begonnen zij westerse outfits aan te trekken. Sommigen hadden zelf items bij zich waarmee ze op de foto wilden, maar Keita had ook een keuze uit Europese kleding en accessoires waaruit men kon kiezen: horloges, pennen, radio’s, scooters, enzovoort.
Het oeuvre van Seydou Keïta toont een tijdsbeeld van Bamako’s transitie van een kosmopolitische stad in de voormalige Franse kolonie naar de trotse hoofdstad van een onafhankelijk Mali. Zijn bijzondere archief van meer dan tienduizend negatieven werd in het westen in de jaren negentig ontdekt. Er werden moderne afdrukken van gemaakt, zodat zijn werk in de kunstwereld kon worden geïntroduceerd. Dit bezorgde hem internationale roem. De tentoonstelling in Foam bestaat uit gesigneerde moderne afdrukken en een ruime selectie aan unieke vintage prints.
Seydou Keïta – Bamako Portraits
t/m 20 jun
Foam
Keizersgracht 609