Vanaf medio maart 2020, toen de eerste lockdown was ingesteld, begon Claire Felicie begraafplaatsen te bezoeken en urenlang te slenteren door de Wallen in Amsterdam, haar analoge Rolleiflex in de hand. Het doorgaans overbevolkte gebied voelde dystopisch en verlaten aan. Een ander aanraken mocht niet, seks stond stil en kerken werden gesloten. Het voelde overal alsof het leven zelf was verdreven, uit de angst voor de dood.

Ze begon zichzelf vragen te stellen over hoe wij in onze cultuur omgaan met onze sterfelijkheid. Dood, seks en religie waren voor Claire de drie thema’s die bij elkaar kwamen in de beginfase van de coronacrisis. De foto’s die ze op haar omzwervingen maakte, combineerde ze met portretten die ze maakte van familie en vrienden, die met hun ogen dicht nadenken over hun sterfelijkheid, (de zogenaamde Memento Mori-portretten). Met het boek Falling Man wil de fotografe uitnodigen meer tijd te nemen voor stilte en bezinning, ook zonder pandemie en lockdowns. Met als overweging: de verzoening met de eigen sterfelijkheid werkt bevrijdend, terwijl de angst ervoor verlamt.
Falling Man
Claire Felicie
Eigen beheer
€45,- plus verzendkosten via clairefelicie.com

Lees ook: Pandemic, een boek over Corona