Mandy Popijus by William Rutten

Topfotograaf William Rutten krijgt zo’n beetje alle binnen- en buitenlandse sterren voor zijn camera. In deze rubriek vertelt hij elke maand het verhaal achter een van zijn foto’s.

0
William Rutten
Mandy Popijus 2019 © William Rutten

Het blijft een veelgestelde vraag aan mij door de nieuwe lichting fotografen: “Hoe kom ik aan het werk?” Want veel opleidingen beloven gouden bergen, maar zodra ze zijn afgerond is de realiteit toch anders. Welke garanties heb je echt om na je opleiding aan het werk te kunnen? Nou, geen enkele. Na je opleiding is er maar één iemand die je aan het werk kan helpen, jijzelf! Jij zult moe­ten gaan opboksen tegen duizenden andere fotografen, die allemaal diezelfde droom hebben als jij: om te kunnen leven van dit mooie vak. En hoe realistisch dat is? Nou, niet, eigenlijk. Fotografie is zó populair als hobby, dat mensen bereid zijn hun diensten gratis te verlenen. Naast de vaste baan met idem inkomen er lekker bij hobbyen voor een credit of gewoon de eer. En hoe kun je nou concurreren tegen gratis? Van gratis kan niemand leven tenslotte. Dus zit er maar één ding op: jezelf een stijl aanleren waar mensen niet omheen kunnen. Dat klanten dan per se met jou willen en wel móeten werken vanwege die uitzonderlijke stijl. Dan kunnen collega’s zich nog wel gra­tis aanbieden, maar jij hebt dan een Unique Selling Point waar je letterlijk ‘U’ tegen zegt. En dat hoeft natuurlijk niet alleen je stijl van fotografie te zijn, het kan ook je manier van werken zijn, je omgang met mensen, het vertrouwen dat een klant in je heeft. Een eigen stijl opent deuren, daardoor weten mensen je te vinden en ben je uniek.

Portfolio
Kijk bijvoorbeeld naar die hele Rembrandt-licht stroming, bijna iedereen lijkt wel het­zelfde te doen. Ik kan het persoonlijk niet meer zien, maar zie wel dat er maar een of twee echt heel goed zijn en de rest het een beetje probeert na te doen. Die tak van foto­grafie is momenteel zo enorm populair dat het onmogelijk is om daar nog je boterham mee te verdienen. Een paar honderd fotografen doet immers hetzelfde. Niks unieks aan dus… Maar om even terug te komen op jullie vraag ‘hoe kom ik aan het werk’. Bouw een mooi portfolio op! En nu snap ik dat er een hoop mensen zijn die zeggen: “Ja maar ik doe portret- of fantasy-fotografie en het kost erg veel geld om daar een portfolio mee op te bouwen!” En dat klopt. Het kost je al snel een visagiste, styliste, model, studio, et cetera.Dat hoeft natuurlijk niet! Ik neem als voor­beeld Studio 34X in Almere. Zij organiseren regelmatig netwerkdagen waarop men met elkaar aan de slag gaat. Eigenaar Michiel Fischer zet samen met je mooi licht op en geeft adviezen. Er zijn modellen, visagistes en door met een grotere groep te delen in deze kosten kan ieder op zijn eigen manier een mooi portfolio opbouwen! Kortom, de beste en goedkoopste manier om als een professional een mooie set foto’s te bemachtigen.

Samenwerken
Onlangs ging ik even een kijkje nemen op zo’n dag bij Studio 34X, waar topvisagiste Joyce Spakman met haar team en modellen de mooiste creaties hadden waargemaakt. De sfeer was geweldig en alle aanwezige fotografen gaven elkaar tips en leerden van elkaar. Ik kon het niet laten ook even mijn camera te pakken om wat beeldjes te schieten, zo inspirerend was het. Een shoot als deze zou normaal gesproken onbetaalbaar zijn, met zoveel modellen en visagistes bij elkaar. Maar door het geza­menlijk delen van alle kosten is het ineens voor iedereen haalbaar! En toen ik de verschillende resultaten zag van de foto­grafen viel mij op dat iedereen een eigen stempel had. De toekomst van de fotografie? Meer samenwerken, je eigen stijl ontwikkelen en jezelf goed in de markt zetten. De tijd van doemdenken is voorbij en de tijd van aanpakken is aangebroken. Samen staan we een stuk sterker!

www.facebook.com/williamruttenphotography

Model: Mandy Popijus
Muah: Anne Wildöer
Stylist: Joyce Spakman
Lightshaper: Michiel Fischer
Organisatie: Belinda Terrisse

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Geef je reactie!
Schrijf hier je naam